Apollo Twin X는 Universial Audio에서 만들어내는 오디오인터페이스(audio interface)이다. 워낙 고가의 기기를 만들어내는 회사가 홈스튜디오를 위한 제품들을 만들었는데 그것이 Apollo 시리즈이다.
얼마 전에 loopback 기능이 있는 오디오인터페이스를 사용하려고 MOTU사의 새로운 제품인 M2를 주문하고 기다리고 있었다. 배송을 20여일을 기다리다가 마음을 바꾸었다. 오늘 아침에 그 제품을 취소하고 이 제품을 구입했다. 가격 차이는 5배 가까이 된다.
이 제품이 비싼 이유는 DSP의 존재이다. 이 기기 자체에 CPU가 달려있는 셈이다. 그것도 두개가 달려 있다. 따라서 플러그-인들을 컴퓨터가 아닌 이 기기에서 돌릴 수가 있다. 물론 자사에서 만들어서 이 기기와 호환되는 플러그-인들만 가능하다.
이 제품에 기본적으로 들어 있는 플러그-인은 다음과 같다.
- UA 610-B Tube Preamp and EQ
- Marshall® Plexi Classic Amplifier
- Teletronix® LA-2A Classic Leveling Amplifier (Legacy)
- 1176SE/LN® Classic Limiting Amplifiers (Legacy)
- Pultec® Pro Equalizers (Legacy)
- Ampeg® SVT-VR Classic Bass Amp
- Precision Mix Rack Collection
- Raw Distortion
- RealVerb Pro
사용하는 컴퓨터가 갖추어야 할 조건들은 아래와 같다.
- Thunderbolt 3 cable (not included)
- Internet connection to download software and authorize UAD plug-ins
- 6 gigabytes available storage
- Quad Core i7 or better processor recommended
Mac의 경우에는 아래와 같은 조건이어야 한다.
- Available Thunderbolt 1, 2, or 3 port
- Thunderbolt 1 and 2 connections require an Apple Thunderbolt 3 to Thunderbolt 2 Adapter (not included)
- macOS 10.12 Sierra, 10.13 High Sierra, 10.14 Mojave, or 10.15 Catalina
스펙은 이렇다.
System
- I/O
- Mic Input: 2
- Hi-Z Input: 1
- Line Input: 2
- Line Output (DC coupled): 2 (4 incl. monitors)
- Monitor Outputs (DC coupled): 2 (1 stereo pair)
- Headphone Output: 1 x stereo
- Digital Input Port: 1 (ADAT or S/PDIF, selectable)
- Digital Output Port: 1 (ADAT or S/PDIF, selectable)
- Thunderbolt 3 Port: 1
- AD/DA Conversion
- Supported Sample Rates (kHz): 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192
- Bit Depth: 24
- Simultaneous A/D Conversion: 2
- Simultaneous D/A Conversion: 6
- Analog Round-Trip Latency: 1.1 milliseconds @ 96 kHz sample rate
- Analog Round-Trip Latency with up to four serial UAD plug-ins via Console application: 1.1 milliseconds @ 96 kHz sample rate (no additional latency via Realtime UAD Processing)
Analog I/O
- Microphone Inputs 1 – 2
- Frequency Response: 20 Hz – 20 kHz, ±0.05 dB
- Connector Type: XLR Female, pin 2 positive
- Phantom Power: +48V (switchable per mic input)
- Dynamic Range: 123 dB (A–weighting)
- Total Harmonic Distortion + Noise: –115 dBFS
- Default Input Impedance: 5.5K Ohms (variable via Unison plug-ins)
- Gain Range: +10 dB to +65 dB
- Pad Attenuation (switchable per input): 20 dB (variable via Unison plug-ins)
- Maximum Input Level: +25.6 dBu (minimum gain, pad engaged)
- Hi-Z Input
- Frequency Response: 20 Hz – 20 kHz, ±0.05 dB
- Connector Type: ¼” Female TS Unbalanced
- Dynamic Range: 121 dB (A–weighting)
- Total Harmonic Distortion + Noise: –108 dBFS
- Input Impedance: 1M Ohms (variable via Unison plug-ins)
- Gain Range: +10 dB to +65 dB
- Maximum Input Level: +12.2 dBu
- Line Inputs 1 – 2
- Frequency Response: 20 Hz – 20 kHz, ±0.05 dB
- Connector Type: ¼” Female TRS Balanced
- Dynamic Range: 122 dB (A–weighting)
- Total Harmonic Distortion + Noise: –114 dBFS
- Input Impedance: 10K Ohms
- Gain Range: +10 dB to +65 dB
- Maximum Input Level: +20.2 dBu
- Line Outputs 1 – 2
- Frequency Response: 20 Hz – 20 kHz, ±0.05 dB
- Connector Type: ¼” Female TRS Balanced
- Dynamic Range: 126 dB (A–weighting)
- Total Harmonic Distortion + Noise: –117 dBFS
- Output Impedance: 100 Ohms
- Maximum Output Level: +20.2 dBu
- Monitor Outputs L & R
- Connector Type: ¼” Female TRS Balanced
- Dynamic Range: 127 dB (A–weighting)
- Frequency Response: 20 Hz – 20 kHz, ±0.01 dB
- Total Harmonic Distortion + Noise: –117 dBFS
- Output Impedance: 100 Ohms
- Maximum Output Level: +20.2 dBu
- Stereo Headphone Output
- Connector Type: ¼” Female TRS Stereo
- Dynamic Range: 124 dB (A–weighting)
- Frequency Response: 20 Hz – 20 kHz, ±0.1 dB
- Total Harmonic Distortion + Noise: –98 dBFS
- Maximum Output Power: 96 mW into 300 ohm load
DIGITAL I/O
- S/PDIF
- Connector Type: Optical TOSLINK JIS F05
- Format: IEC958
- Supported Sample Rates (kHz): 44.1, 48, 88.2, 96
- S/PDIF Input Channels: 2 (Stereo L/R)
- ADAT
- Connector Type : Optical TOSLINK JIS F05
- Format: ADAT Digital Lightpipe with S/MUX
- Supported Sample Rates (kHz): 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192
- Channel Assignments @ 44.1 kHz, 48 kHz: Channels 1 – 8
- Channel Assignments @ 88.2 kHz, 96 kHz: Channels 1 – 4
- Channel Assignments @ 176.4 kHz, 192 kHz: Channels 1 – 2
- Synchronization Sources
- Internal, S/PDIF, ADAT